May 29, 2014

Påskpyssel
Efter 2.5 dagars mellanlandning i New York så var det dags att åka till Louisville för att fira påsk och springa en halvmara.

När jag kom fram till min vän Rs hus så var välkomstflaggan ute i sedvanlig ordning. The Swede is in the hood!


Mitt besök började med påskpyssel. Äggfärgning tar tid. Tur att jag hade en tålmodig medhjälpare.



Nåja, jag hade lite hjälp av det röda vinet också.



Så här fina blev äggen.


Efter några dagars äggfärgande så var det dags att springa Louisville Derby halvmarathon.  Jag var taggad och redo att slå förra årets rekordtid.


Loppet började bra i den kyliga morgonen, men snart så kom solen fram och värmen. Jag svettades som en gris och fick dricka en massa vatten för att inte bli uttorkad. Jag lyckades springa loppet under två timmar och kom i mål på 1:54:42 det var dock lite under 6 minuter långsammare än förra året då jag sprang på 1:48:58. Jag fick trösta mig med en gratisöl i målområdet i väntan på att R skulle komma i mål. 


Så här glada och svettiga var vi över att ha sprungit våran första halvmara tillsammans. Jag hoppas det blir en ny nästa år och då skall jag minsann vara supervältränad och redo att slå nytt rekord.


Senare på kvällen så gick vi och åt middag på våran favoritrestaurang i Louisville. Table on Market. Restaurangen känns väldigt New Yorky.


Restaurangens toalett hade en intressant dekor gjord av gamla skoläster. Lite makabert med avhuggna fötter på väggarna.



 
På självaste påsksöndagen fick jag uppleva någonting väldigt amerikanskt nämligen en "Easter egg hunt". Här är attilas hunner samlade..ehm jag menar barnen som är förväntansfulla med korgarna i högsta hugg inför jakten på påskägg.


Här springs det och letas ägg för fulla muggar.



Inget besök i den amerikanska södern är fullbordat utan minst en måltid bestående av olika nyanser av gult. Bon appetit!

No comments: