Jun 26, 2014

Midsummer night's delight!
Den enda egentliga svenska traditionen som jag håller på förutom jullunchen på Aquavit är midsommar. I sedvanlig ordning så slutade jag tidigare från jobbet på fredagen och tog mig ned till Battery Park för den traditionsenliga midsommarfirandet med svenska generalkonsulatet. 

Jag är sällan söder om World Trade Center 1 eller fuckfingret som jag kallar skyskrapan. Jag passade därför på att ta en bild.


 
Svenskarna har ockuperat fortet och tagit över Manhattans sydspets.


Min kompis P som är på besök från Sverige passade på att skåla. Det är lite lugnet innan stormen. Vi var tidigt nere, men inte tidigt nog för att knipa en plats i skuggan.


Snart så fylldes dock gräsmattan upp med firande svenskar och amerikaner.



 
Jag bjöd på hemlagade köttbullar och amerikansk sill. Dom kan göra riktig sill i Canada.  



Efter några snappsar så blev jag en paparazzi och smygfotade den snygga killen med bar överkropp.


Där någonstans mitt i folkmassan så pågår det dans kring midsommarstången. Det blir mer folk för varje år och själva dansen börjar mer och mer likna en moshpit under en rockkonsert.


Festen pågick tills solen gick ned och parkvakterna började mota ut oss. Här en ögonblicksbild som fullkomligt skriker sol, vind och vatten eller snarare bärs.

4 comments:

Håkan Steenberg said...

Fina bilder från Midsommarfirandet!

DOA said...

Tack, det var en skön eftermiddag och kväll.

Anna, New York – My Bite of the Big Apple said...

Kul att se bilder från midsommarfirandet i Battery Park! Förstår att ni njöt av maten, även om det var lite väl mycket folk. :)

DOA said...

Ja, det var ont om utrymme, men finns det hjärterum så finns det stärterum.