Sep 28, 2011

Överraskning
Igår var det dags för Herr Ks överraskning. Vi har som tradition att ha en överraskning av något slag när vi ses. Igår var det då dags för Herr K och jag att åka upp till 125e gatan mitt i mörkaste Harlem. Jag hade bokat bord på Red Rooster som är Marcus Samuelssons senaste restarurang. Han bor ju i Harlem och tyckte det var praktiskt att ha en restaurang där.

Namnet Red Rooster kommer från en populär speakeasy i Harlem.


Precis innanför dörrarna finns en stor bar som verkade väldigt trevlig. Baren avskärmades från restaurangdelen av en stor glashylla vilket gjorde att det inte kändes så stressigt i restaurangdelen trots att det stod en massa folk i baren och väntade på bord.


Restaurangdelen var simpel med enkla bord och öppet kök, men massor av serveringspersonal som tog väl hand om oss. Maten är så kallad soul food, inte direkt kalorisnålt men gott. Vi åt yard bird till huvudrätt dvs friterad kyckling. Till det hade vi sötpotatismos som ungsbakats med lönnsirap. Mums! Herr K var mycket nöjd.


Toaletten på Red Rooster var monokromatisk vit, men gamla foton och vykort gav ett charmigt intryck istället för ett kallt och kliniskt. Jag har "a thing" för toaletter. Jag tycker toalettinredning är intressant.


Kvällens paparazzifoto. Marcus Samuelsson gick omkring i lokalen och pratade med gästerna. Jo, det är han därborta. Jag lovar!


Efter middagen tog vi en drink på Industry i Hells Kitchen innan vi avslutade kvällen med att se Tranimal på Posh. Jag var dock tvungen att ta kort på skyltarna till toalettbåsen på Industry. Dom var rätt humoristiska. Ingen särbehandling här inte.

2 comments:

Emmelie said...

Hej!
Jag har en liten fråga som är av stor vikt.
Jag jobbar med ett fotoprojekt inom mitt företag och letar efter möjligheter att ställa ut mina foton i NYC.

Därför undrar jag om du som bor där vet vart man kan ställa ut, samt vart man bör vända sig?

Tack på förhand! :)

DOA said...

Hej Emmelie!
Jag är inte så bra insatt i konstvärlden, men mitt tips är att kolla med Svenska Kyrkan. Dom har en hel del kulturevent. Scandinaviska institutet har också en hel del kulturevenemang. Om inte annat så kanske dom har tips om vart man skall vända sig. Jag hoppas detta är till hjälp.
/Dan