Aug 26, 2013


Detox i Finland
Det har blivit lite dåligt med bloggeriet då det är fortfarande sommar i New York. Jag har tillbringat större delen av helgen på beachen. Här följer i vilket fall som helst fortsättningen på min semester.

Efter allt rajrajande i Sverige så var det då dags att träffa släkten och detoxa lite i Finland. Kanske inte den smartaste iden. Jag valde att åka finlandsfärja och då dagbåt över till Åbo för det var det billigaste alternativet. Det är dyrt att partaja i Stockholm.


Tidig morgon på Uppsala stationsområde. Jag väntar på anslutningsbussen till färjan.



Huu, jag är omgiven av plebsen. Mycket foppatofflor och fula jeansshorts!



Jag fick förmånen att åka med den nya Viking Grace färjan.



Mattan i hyttkorridorerna har träspångsmotiv. Påminner mig om gatorna på Fire Island.



Här är en till bild för att visa effekten av spången. 



Jag lyxade till det med dagshytt. Väldigt snygg inredning för priset. Jag var supertrött efter en sen kväll i Uppsala och tidig morgon dagne därpå så jag gick och lade mig och sov hela förmiddagen.



Sedan var det dags för det traditionella smörgåsbordet. Maten var helt okej, men det var liiite mycket barn som stojade och for runt i restaurangen. Det är ju roligt för dom, men jag var ganska så trötter och ville helst ha lugn och ro.



Lugn och ro hittade jag däremot här i champagneloungen. Väldigt trevligt och fritt från plebsen.



Vädret var ganska så höstligt. Det var mysigt att sitta inomhus och dricka lite skumpa och njuta av utsikten.



Jag var bara tvungen att fota denna häftiga taklampa som fanns i loungen.



I nattklubben pågick det "tea dance" fast kanske inte riktigt i min smak. Fast vem vet om 20 år så stuffar jag kanske runt därnere. Huuuuu!



Jag passerade också några tredjeklasspassagerare. Jag fattar inte varför man gör sådär, en hytt var faktiskt inte alls dyr.



Snubblade också på karaokebaren. Sprang därifrån illa kvickt till tax-freen.



Resan tillbaka till Stockholm gick med "a blast from the past" nämligen Amorella. En bild på Åbo hamn, med slottet som markant landmärke.


Alltså min hytt var ju bara så sunkig i jämförelse med den nyare hytten. Fast det gick ju bra att sova i den också.



Jag vaknade till liv lagom när fartyget anlände till Mariehamn, en av nordens minsta huvudstäder.



Vädret var fint så jag tillbringade en del av resan på akterdäcket i solen. Lite roligt att lyssna på finnar som började bli fulla redan vid lunchtid.



Lunchen avnjöts i a la carte restaurangen. Hej mitt 80-tal!



Jag tog en smörgåsbordsbuffen till förrätt. Massor av fisk av alla de slag. 



Till huvudrätten så blev det entrecote med bearnaisesås, en klassiker.



Resten av resan tillbringade jag på däck beundrandes dom många stora villorna som kantar inloppet till Stockholm. Jag tror att jag har hittat min "lilla" sommarstuga.



Avslutar bildbomben med en bild på det gamla goda sättet att resa.

No comments: