Jul 10, 2008

Kuggad!
Jag hade uppkörning idag. Det gick inget vidare. Jag blev kuggad! Det hela är otroligt märkligt. Jag har haft körkort sedan jag var 18 och jag klarade det mycket svårare uppkörningen i Sverige på första försöket. Här däremot så blev jag kuggad. Hela uppkörningssystemet var konstigt. Jag hade en tid ute i Staten Island. Vi kör dit ut och det enda man gör är att ställa sig i en bilkö och vänta. Det finns knappt någon skylt som talar om var man skall stå. Tids nog så kommer en uppkörningsexaminator och sätter sig i bilen. Min var en surpuppa till citronkärring. Hon var väldigt otrevlig från början och tyckte inte om att min kompis som kört mig till uppkörningen satt i baksätet. Nej, hon skulle ut minsann gravid eller inte.

Själva uppkörningen var otroligt enkel. Det var bara att typ köra runt kvarteret. Det som min examinator inte gillade var att jag hade en manuellt växlad bil. Hon blev helt hysterisk då bilen rörde sig lite framåt när jag flyttade foten från bromsen till gas samtidigt som jag lyfte kopplingen när jag skulle backa för att fickparkera. Jag ville ju inte göra det för snabbt då jag inte är van vid bilens dragläge. Hon började skrika bromsa. Jag bromsar, vilket gör att jag inte kan köra någonstans eftersom jag bromsar. Tillslut så surnar jag till och gör det jag skall göra dvs fickparkerar utan att röra vid vare sig refugen eller bilen framför. Samma sak hände när jag skulle göra en vändning på smal väg. När jag skall backa så rör sig bilen lite framåt innan jag får i dragläget. Hysteriska skrik om att bromsa. Till saken hör att jag blockerar en allmän väg så tillslut så ser jag till att backa och göra vändningen utan att träffa trottarkanten eller köra i diket. När det hela är över så säger hon att jag får göra om provet. Räcker mig ett kvitto och hoppar ur bilen utan att ens säga adjö eller stänga bildörren. Jag sitter kvar i bilen och är lite förvirrad. Det hela gick så snabbt. Lite senare så kollar jag kvittot surkärringen gett mig. Hon har kuggat mig för att inte ha kunnat genomföra vare sig fickparkering eller vändningen. Hmmm, jag vill minnas att jag visst genomförde dessa moment. Dessutom enligt alla regler. Ja ja, det blir till att försöka fixa en ny uppkörning någon annan gång kanske typ nästa sommar när min kompis är ledig igen eller så kanske jag gör det via en bilskola. Det lär ju kosta mig en slant att hyra en bil från en bilskola, men det kan det ju va värt. Jag tror att uppkörningsexaminatorerna är mindre bitchiga om man kommer i bilskolebil. Hur som helst är jag glad att jag har mitt svenska körkort som bevis på att jag visst kan köra bil.

No comments: