Dec 3, 2009

Låt den rätte komma in
Gårdagens frivoliteter fick ett skumt efterspel idag. När jag skulle gå till jobbet i morse så upptäckte jag att min plånbok var tom på pengar. Jag tyckte det var lite konstigt då jag borde ha haft lite stålar kvar efter gårdagens drinkar. Alla mina kontokort var ju kvar.

Till saken hörde att min plånbok vid ett tag hade fallit ur min bakficka när jag satt i baren på View. Bartendern upptäckte den på golvet och jag stoppade den i rocken. Jag betalade dock en runda efter det så mina pengar hade jag kvar, åtminstone vad jag minns.

Än mer förargligt blev det när jag skulle ta tunnelbanan till jobbet. Mitt månadskort var borta! Det blev till att lägga ut för ett nytt kort. Nu funderar jag på om killen med endast en kula lade rabarber på mina kulor och tunnelbanekortet igår. Han verkade inte vare sig fattig eller oärlig, men han var den enda som var inne i min lägenhet och hade tillgång till plånboken medans jag var på toa. Tur i oturen var ju att inget annat försvann. Jag hade två iPods liggande på bordet som hade varit lätta byten.

Ja ja, jag får väl arkivera denna händelse i filen för livsvisdom. Man lär sig så länge man lever. Jag lärde mig idag att man kan spärra sitt stulna eller tappade månadskort och få en del av pengarna tillbaka om man köpt kortet med betal- eller kreditkort. Det hade jag ju gjort så nu är kortet spärrat. HA! Snopet värre för kleptomanen.

1 comment:

Pinglan said...

Men vilken otacksam liten j...el! Och efter din behandling! Fnys!