Jun 23, 2008

Midsommar
I fredags så var det traditionsenligt midsommarfirande i Battery Park. Det är en trevlig tillställning arrangerat av Sveriges Generalkonsulat i New York. Vi svenskar och svensk-wannabees samlas nere i en park vid sydspetsen av Manattan och har picknick i det gröna med utsikt över frihetsgudinnan.

Jag smet lite tidigare från jobbet för att hinna ned i tid till Battery Park för att få en bra plats för våran picknickfilt. Jag firade midsommar med mina svenska kompisar C och R. Som vanligt så var det massor av barn där. Jag tycker det blir bara fler barn för varje år. Det är främst en familjefest och då får man ta barnen på köpet. De flesta barnen var väluppfostrade och ingen sprang över våran picknickfilt så det var riktigt gemytligt. Midsommarstången restes och det dansades traditionsenligt runt midsommarstången. Vi var mest intresserade av att dricka snaps och att äta sill och potatis och jordgubbar med vispgrädde. Den medhavda ölet och vinet konsumerades också friskt.

Så här glad blir man av en massa snaps.


Senare på kvällen så var det svenskfest på Hiro. Det var en kul fest. Musiken var en märklig blandning av ABBA, Sommartider och Eurotechno. Fast det var bara kul med en optretentiös DJ. Jag dansade rätt mycket under kvällen och drack en hel del öl. Hem kom jag inte förrens någongång efter tre på morgonen. Resten av helgen har i stort sett gåt åt till att återhämta mig från festen. Huga vilken baksmälla jag hade!

2 comments:

Pinglan said...

Ha ha du firar en mer traditionsenlig midsommar där borta på andra sidan atlanten än vad jag gör här i Sverige!

DOA said...

Det är den enda dagen jag umgås med svenska expats här i New York. Annars så hänger jag med amrisar. Kolla in min fina ICA-tröja!