May 5, 2008


Låt den rätte komma in
I fredags var det dags för lite kultur. Jag och min kompis R, vars spinningpass jag går på gick och såg filmen Låt den rätte komma in på Tribeca Film Festival. Vi hade en tokhysterisk taxiresa för att hinna i tid till filmen. Jag hade den briljanta ideen att förbeställa sushi åt oss på den lokala sushibaren medans vi dushade efter spinningpasset. Vad jag inte räknade med var att den sushibaren gav oss fel påse med mat. Jag kollade innehållet i påsen i taxin och turlig nog hade vi inte hunnit rulla många meter innan vi var tvungen att stoppa taxin och hoppa ut och gå tillbaka till restaurangen och få den riktiga påsen med mat.

Hur som helst så kom vi i tid och fick bra platser. Filmen var överraskande bra. Jag är alltid lite rädd när en bra bok blir gjord till film att filmen skall vara dålig. Dessutom så var det ju en svensk film och kvaliteen på svenska filmer kan vara skakig. Filmen var dock genomgående bra och fick till och med pris, Founders Award for Best Narrative Feature. Jag tror att det var bra att John Ajvide Lindqvist som skrivit boken skrev manuset. Gå och se den när den kommer till en bio nära dig.

No comments: