Mar 13, 2010

Företeelser som borde göra comeback.
Jag tycker den numera bortglömda företeelsen luktdosa borde göra en comeback. En luktdosa är en liten dosa, de finaste gjorda i silver som innehåller en svamp doppad i parfym. Rika personer bar med sig dessa. När de stötte på odörer som var mindre trevliga så öppnade de bara dosan och luktade på den goda doften. Dessa var vanliga på 1700- och 1800-talet.


En särdeles fin 1700-tals luktdosa, givetvis i silver.

Jag tycker dessa borde komma tillbaka åtminstone i New York. Jag tog F tunnelbanan ut till Park Slope i Brooklyn idag för att göra min deklaration. Jag anlitar alltid en revisor att deklarera för mig då skattesystemet i USA är obegripligt komplicerat.

Vädret är superdåligt idag med regn. Regn eller snö innebär hemlösa i tunnelbanan här i New York. Jag hamnade givetvis i en vagn med en hemlös som luktade "less then fresh". Fördelen att kunna få en sittplats under färden ut till Brooklyn uppvägde nackdelen att känna lukten av "Stinky". En luktdosa hade varit perfekt att ha med sig och sniffa på under färden.

No comments: