Aug 9, 2009

Morgonstund har guld i mun?
Jag krälade ur sängen vid nio imorse, vilket är ovanligt tidigt för mig på en söndag. Jag var väl inte direkt vidare pigg och glad då jag inte sovit så bra. En av orsakerna till min något oroliga sömn var att intercomsystemet till ytterdörren pajat igen. Jag noterade att jag fått min gamla intercom utbytt medans jag var till IKEA i lördags. Den lyckan varade inte länge. Strax innan midnatt så började ytterdörren surra högljutt. På något sätt hade systemet hakat upp sig så nu buzzade dörren konstant. Turligt nog så sover jag en bit från min ytterdörr så jag hörde inte oljudet så himla mycket. Dessutom så dränktes surret av min luftkonditionering som för tillräckligt med oväsen. 

Orsaken till att jag steg upp tidigt var att min kompis M ville gå och se filmen Julie & Julia klockan 10.45 på morgonen! Jag har nog aldrig varit så tidigt på bio i mitt liv. Fast folk gör saker och ting på de mest konstiga tider på dygnet här i New York. 

Meryl Streep gör en utmärkt rolltolkning som Julia Child. Bon appetit! 

Filmen Julie & Julia handlar om en tjej ute i Queens som beslutar sig för att tillaga alla recept i Julia Childs stora franska kokbok. Filmen har också en parallellhandling där man får reda på hur kokboken kom till. Jag kan varmt rekommedera filmen. Det är en "feel good" film och det kan verkligen behövas i dagens läge. Dessutom så kan ju ni som är nyfikna på hur en riktig New York-lägenhet ser ut ta en titt på Julies lägenhet. Den kändes verkligen genuin och inte som någon hollywoodversion ala lägenheterna i Vänner. 

All mat under inspelningen var äkta. Pax för efterrätten!

Efter filmen så var vi hungriga så vi gick till Le Singe Vert (Den Gröna Apan) i Chelsea och käkade brunch. Stället är en trevlig fransk bistro och personalen är i stor utsträckning fransk. En av servitörerna var supersöt, men väldigt blyg. Jag stirrade ned stackaren så han inte visste vart han skulle titta. He he!

No comments: