Oct 5, 2009

Julgransjäveln!
Ett av mina mest akuta livsprojekt just nu är att få julgransjäveln ur mitt hus eller åtminstone undanstuvad någonstans. Jag fick i uppdrag att beställa en vit amerikansk julgran av min äldsta brors fru. Hon har alltid velat ha en sådan och nu hade hon hittat en vit gran på rea på ett företags hemsida här i amerrikat. Jag beställde granen i god tro dvs jag trodde granen var hopmonterbar och av plast. Föga anade jag att granen var av redig kvalisort. När jag kom hem en dag så stod lådan där utanför min dörr.

Lådan var 1.5 meter lång och vägde 30 kg. Hur i allsindar kan en plastgran väga 30 kg? Det tog mig några dagar att klura ut hur jag skall kunna skeppa granen till min svägerska i Finland. Lådan är för stor för att kunna skickas med vanlig post. Vilket var tråkigt då det hade blivit billigast (endast 200 dollar). Att skicka hela stora paketet med FedEx eller UPS skulle kosta mellan 400-600 dollar. Något som jag inte tror att min svägerska är villig att lägga ut för en gran.
Trettio kilo vit julgransjävel uppackad i min lägenhet.

Lösningen på problemet var att öppna lådan (döpt till sarkofagen) och kolla innehållet. Granen är i tre delar varav den nedersta delen har en stång fylld med någonting tungt för att stabilisera trädet. Jag som hade trott att det var foten som vägde. Min plan var nämligen att lätta på vikten genom att sumpa foten. En ny fot kan man ju fixa billigt i Finland. Så är det nu inte, utan jag är tvungen att skeppa 30 kg plastgran till Finland. Det som är bra är att granen är i tre delar. Jag kan skicka den i tre lådor som är små nog att godtas av posten. Hej presto billigare porto!

5 comments:

Victoria said...

Hejsan. Kan tänka mig att den här kommentaren kommer verka underlig som tusan.. Vi är två tjejer som kommer att åka till N.Y i Januari för att studera till i Maj. Du har inget rum att hyra ut eller om du känner någon som har ett? Vi är desperata, och lovar att vi inte är några mystiska gangsters.. Mvh Victoria & Hanna. victoria_nordgren@hotmail.com

elina said...

Hejsan! det är så roligt när man väl sätter sig ner och söker på svenskar i New York vad många träffar man får!:D iallafall, jag är ny är i NY. jag har kommit hit själv utan några direkta planer, men en massa mål! undrar om du har några tips på klubbar, pubbar fik, ja allt som hör till det sociala?!:)

Elina

Pinglan said...

Ha ha denna gran alltså :-)

Ett GOTT skratt i en stressad kvinnas liv, fniss!

DOA said...

I.V.N: Hej, jag har tyvärr inte några rum att hyra ut. Jag bor på ynka 25-30 kvadrat. Jag känner inte några som har rum att hyra ut heller. Mitt tips är att kolla på craigslist där folk annonserar efter room mates. Det finns också en liknande funktion på svenska kyrkan i New Yorks hemsida, men jag vet inte hur bra den är. Lycka till.

DOA said...

Elina: Välkommen till New York! Jag hänger ju mest på sunkiga eller mindre sunkiga bögbarer eftersom jag är gay. Jag har ingen vidare koll på sociala livet för straighta. Kolla upp med International Swede i New York eller så kan du kolla upp bloggen Ett annat New York. Dom brukar lista coola saker. Hoppas detta är till hjälp./Dan