Dec 15, 2008

Morgon i tunnelbanan
Stod idag i tunnelbanevagnen, den andra från fronten av tåget och tittade mig omkring. Det var den sedvanliga gruppen morgonpendlare. Ingen såg ut som terrorist eller psykiskt sjuk. Man får ju vara lite på sin vakt i dessa dagar. En hälsosam paranoia är en bra överlevnadsinstinkt i New York.

Jag hade slöstirrat ett tag då jag upptäckte att dörren i den bortesta kortsidan av vagnen hade någonting som såg ut som kulhål. Plötsligt kändes vagnen genast lite mer intressant. Hade ett brott begåtts i vagnen? Vem hade skjutit och varför? Efter ett tags analyserande så kom jag fram till att det inte alls var kulhål. Det fanns nämligen inte några hål utan det var mer som runda inbuktningar. Jag misstänker att någon hade bankat på metalldörren med en kulhammare. Följdfrågan är givetvis vem gör någonting sådant och varför.

No comments: