Jul 19, 2010

Ja, så har det då äntligen hänt!
Ska det va', så ska det vara hundra procent. Hundra procent green card! Idag så fick jag veta att mitt green card har blivit godkänt. Min advokat skickade ett email och berättade att mitt green card har blivit godkänt. Inget mera visumkrångel utan jag kan gå igenom immigrationen som vilken amris som helst.

Fast dramat var inte över än. Jag frågade min advokat via email om jag kunde komma in på mitt temporära green card eller om jag behövde mitt nya green card som jag inte fått än. Hon bad mig ringa upp och det är nu dramat började.

Jag måste ha mitt green card för att komma in i landet. Jag hade några alternativ att välja mellan.

1. Jag åker till Sverige utan kortet och ber en kompis skicka mig kortet när det kommer. Det uppstår dock ett problem om kortet inte kommer. Jag blir fast i Sverige.

2. Jag kan boka tid hos immigrationsverket och få en stämpel i passet. Problemet är att närmaste besökstid är den 28 juli och jag skall resa den 23 juli.

3. Vi kontaktar någon som för 500 dollar får in mig på immigrationsverket och fixar allt utan någon bokad tid. Det låter särdeles skumt och jag har inte direkt någon lust att punga ut 500 dollar extra strax innan min semester.

Jag blev superstressad och började nästan hyperventilera. Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag sade till min advokat att jag skulle tänka på saken tills imorgon. Min advokat försökte trösta mig med att hon var förvånad att jag inte fått kortet ännu. Hon trodde att jag fått det i helgen. Hon sade att jag kanske skulle kolla i brevlådan idag när jag kom hem. Det kunde ha kommit idag

Jag kunde inte vänta längre än till fem innan jag åkte hem. Väl hemma så låg ett brev med beskedet att mitt green card har blivit godkännt. Fast själva kortet låg inte i det brevet. Jag blev väldigt besviken och kollade igenom resten av mitt post. Bland räkningarna så låg det ett kuvert som såg ut som reklam för någon bank eller försäkring. Jag kände efter genom kuvertet och mycket riktigt så låg det ett kort i brevet. Jag slet upp kuveret fort som attan och där låg DET! Mitt alldeles egna finfina GREEN CARD! Min semester är räddad!

2 comments:

Håkan Steenberg said...

Kanon - och SUPERGRATTIS!!!

Det ska bli så kul att ses igen.

DOA said...

Tack! Himla skönt att kunna ta VIP kön när jag kommer tillbaka till USA.