Nov 12, 2008

Muskris!
Jag har en längre tid hört lite skumma ljud bakom spisen. Det har låtit som raspet av små klor. Jag fick mina misstankar bekräftade idag då jag såg en mus sticka fram huvudet ut ur dörrspringan i min garderob. 

Det uppstod genast ett moraliskt dilemma. Köpa billiga slagfällor och ha ihjäl musen eller köpa mer musvänlig fälla och fånga kräket levande. En snabb titt på nätet visade att Homo Depot, förlåt Home Depot, hade slagfällor för under 2 dollar. Däremot så kostade en fälla att fånga musen levande hela 20 dollar. Visserligen kan man ju återanvända levande fällan gång på gång och man slipper ta livet av kräket, men 20 dollar. 

Lite mer sökning på nätet så fick jag nedanstående förslag till en billig hemmafälla. Jag har nu raskt riggat upp en nära garderoben. Betet fick bli traditionsenlig ost för jag hade inte jordnötssmör som verkar vara den amerikanska stapelvaran vad gäller bete. Nu får vi se hur länge det dröjer innan jag får napp. I will keep you posted som dom säger här i Amerrikat!

En chick bordsvariant av fällan.



Jag har då gjort denna golvvariant av fällan. Fast jag bytte ut papprampen mot ett par rejäla klättervänliga vedklampar. 



2 comments:

Håkan Steenberg said...

USCH!!! Jag ryser vid blotta tanken - tur att jag inte såg honom när jag sov hos dig!

DOA said...

Jag är väl inte direkt överförtjust i musen heller. Fast nu har jag inte sett till kräket sedan den försvann mellan garderoben och öppna spisen.