Nov 25, 2008

Suger
Nu är det officiellt att jag suger. Inte bara killar alltså utan också på att förhandla. Min hyra går upp igen med 55 dollar i månaden nästa år. Då min lön inte går upp och hyrorna har stagnerat på sistone här i New York så tyckte jag att det var läge att omförhandla hyran. Jag hade tränat in mitt säljsnack och ringde upp mitt fastighetskontor och körde snacket.

Min vinkel var att jag har bott länge i lägenheten och att jag behövde ett brejk med hyran då jag varit en god hyresgäst under alla dessa år. Killen på fastighetskontoret höll med om att jag varit en god hyresgäst och påpekade att jag fått specialpris tack vare det. De höjer hyran med mindre än vad hyreskontrollerade lägenheter får i hyreshöjning. Jag hade inget bra argument mot detta och därmed var förhandlingen i stort sett slut. Jag är en stor mespropp. 

Till mitt försvar måste jag erkänna att jag gillar min lägenhet och hade inte någon plan B. Jag hade kunnat vara mer agressiv i förhandlingen om jag hade en ny lägenhet på lut. Nu har jag inte det och jag har inte råd att flytta just nu så det var bara att acceptera hyreshöjningen. "It is official. I SUCK!"

1 comment:

Håkan Steenberg said...

Men vännen - din lägenhet är kanon: du har uteplats, öppenspis och den ligger helt rätt. Du kan inte klaga!