Feb 25, 2009

Askonsdag
Trots att jag är i New York så har det inte undgått mig att det var fettisdag igår. Jag är dock på diet fram tills jag åker på kryssning så det blev ingen semla för mig.

Fast andra har minsann ätit semlor och nu så skäms dom och visar det genom att ha ett kors av sot i pannan. Nej, riktigt så är det nog inte. Det är askonsdag idag och då skall man om man är god katolik gå till kyrkan och få ett kors av sot smetat i pannan. Min första reaktion när jag såg den första personen imorse som hade korset i pannan var att säga till honom att han hade skit i pannan. Okej, en del av korsen ser mer ut som duttar. My bad! Efter att ha sett några smutsiga pannor så insåg jag att det var askonsdag.

Hittade en bild på fenomenet på nätet.

Jag tycker ändå det är lite "creepy" att se folk i affärskostym springa omrking med sot i pannan. Jag jobbar i ett affärsdistrikt och mitt i distriktet ligger det en katolsk kyrka. Kön ringlade ut från kyrkan under lunchen. Jag tycker kyrkan skulle ha kombinerat lunchservering med nedsotandet. På så sätt skulle folk slippa köa två gånger under lunchen. En slice pizza, coke och ett sotkors tack!

2 comments:

Håkan Steenberg said...

Hellre en semla i magen än ett sotkors i pannan!

DOA said...

Jo, jag håller med dig. Vad matchar med sot egentligen.