Apr 9, 2009

Snällhet
Efter att ha bott ett tag i USA så vänjer man sig vid att hanskas med byråkratin här. I stort sett så förväntar jag mig att behandlad som skit av den som jobbar inom något statligt verk. Annat är det faktiskt i Sverige.

Jag behöver skicka in orginalutdrag av mina examina till USAs patentverk för att ansöka om att få skriva US Patent Exam. Jag ringde examensenheten vid Uppsala universitet och förväntade mig en strid för att få ut dessa dokument. Istället möttes jag av en snäll kvinna som lovade att skicka orginalutdrag hem till mig i New York.

Dessutom så behövde jag få ut en översättning av min doktorsexamen. Det skulle egentligen kosta extra. Den snälla kvinnan tyckte att jag kunde få den gratis, som en påskpresent då jag fått översättningen gjord när jag tog min examen. Den finns någonstans i gömmorna här sade hon och hon skulle leta upp den och skicka ett orginal till mig. Jag var alldeles chockad efter samtalet, men samtidigt så himla glad. Aaaaaw Sverige liksom!

No comments: