Jun 16, 2009

Go'dag yxskaft
I helgen gick jag Landmark Advanced Class. Det var en intensiv helg med föredrag och övningar för att lära sig att bli en bättre människa och ledare. (Väldigt amerikanskt, fast bra för mig som är messvensk.) Jag fick en insikt under helgen. Jag har varit distansierad med min mamma på grund av att jag inte "kommit ut" till henne.

Vår familjetradition är att inte prata om saker, speciellt inte om känslor eller sex. Jag har misstänkt att hon nog vet om att jag är en homosexande kille, men helt säker har jag ju inte varit. Det kom som en chock för min pappa när jag kom ut för flera år sedan.

Hur som helst så tog jag tag i saken i söndags morse och ringde min mamma. Här följer ett utdrag av komma ut samtalet.

Jag: Jo, det är någonting som jag vill berätta för dig.
Mamma: Vad är det?
Jag: Ehm, jag är gay.
Mamma: Det har jag vetat om sedan du var fem.
(Jag tänker: Fan också! Kunde du inte ha sagt någonting när jag var typ 10 så hade jag sluppit mina identitetsproblem i livet.)
Jag: Jag trodde väl att du visste, men jag ville ändå berätta det för det har avhållit mig från att vara mer öppen med dig. Jag vill ha ett mer öppen relation med dig.
Mamma: Vi pratade aldrig i min familj (min mammas) så det är jag som aldrig pratat om detta.
Jag: Jo, det är ju så det har varit. Fast jag vill ha detta sagt så att vi kan vara mer öppna med varandra.

6 comments:

Pinglan said...

Men det var väl bra att få det utrett! Ni har helt enkelt pratat förbi varandra alla dessa år.

De där kurserna verkar bra! Jag skulle behöva ett dussin sådana det vrak jag är :-D

Håkan Steenberg said...

BRA GJORT!!! Det är väl skönt att få lägga den stenen åt sidan och gå vidare med en lättare ryggsäck.

Berätta mer om kursen, jag vill veta allt!

DOA said...

Pinglan: För ett vrak så seglar du på ganska så bra.

Håkan: Jag lovar att skriva mer utförligt om kursen.

Pinglan said...

Man kämpar på så gott det går :-D men jag har mina stunder.

Anonymous said...

Bra gjort!

Beundrar människor som vill utvecklas, ta tag i saker, göra upp med saker och inte köra fast i sina egna "hjärnspöken", circulära resonemang eller andra låsningar.

Ge nu "lilla mamma" en dator, så att hon kan hänga med på bloggen, så rensas luften riktigt ren:)

Ser fram emot att höra mer om kursen...

//MrC
Tack för din givande Blogg!

DOA said...

MrC: Mamsen har dator. Hon har nu börjat muttra någonting om en iPod eller MP3 spelare. Inte illa för en 76-åring.