Jun 10, 2009

She works hard for the money!
I New York så jobbar alla otroligt mycket jämfört med i Sverige. Jag känner folk som har två eller tre jobb samtidigt. Inte jag, jag har svårt nog med att få en karriär att fungera. Igår var jag tvungen att jobba sent. Fast jag satt inte på kontoret och jobbade. Nej, istället så gick jag på ett evenemang på en pub och minglade runt med folk som sysslade med technology transfer. Visst är det roligt att kunna ta en öl och prata skit med folk som sysslar med det jag gör, men för mig var det jobb igår. Jag var en man med ett uppdrag.

Mitt uppdrag var att skapa nya kontakter inför ett framtida jobbyte. Att nätverka är ett hårt jobb och som jag jobbade igår. Jag "workade" rummet som om mitt liv berodde på det. Fast konsten är att inte vara påstridig eller alltför uppenbar i sitt nätverkande. Jag brukar köra med en kombination av charm och frågor. Folk gillar att prata om sig själva och känner sig smickrade över att man frågar dem saker och ting. När dom väl har börjat prata om sin organisation och sitt jobb så kan man flika in lite om sig själv samt berätta om sina egna erfarenheter. Det är min strategi. Jag delade ut mitt visitkort till en massa nytt folk som jag lärde känna under kvällens lopp. Kvällen kändes väldigt lyckad eller var de dom fyra ölen som kastade ett rosigt skimmer över kvällen ehm...

7 comments:

Anonymous said...

Dags för en reflektion: du har ju som flera jobb:

1. Det Vanliga kneget
2. Redaktör, journalist för en mkt levande och givande blogg!
3. Ett aktivt (sex)liv vid sidan av bloggen och jobbet.
4. Greencard fix, "nose jobs" mm mm

Imponerande!

//MrC

DOA said...

MrC: Självreflektion är nog inte min starka sida.

1.Det vanliga kneget (försöker komma ikapp efter sjukskrivningen trots motivationsbrist.)
2. Bloggen (tack för uppskattningen), ser det inte som ett jobb då jag inte får betalt utan mer som en egotripp och minnesanteckningar.
3. Sexlivet har varit väldigt inaktivt den senaste tiden tack vare infektion och operation.
4. Greencard och jobboro har också inkräktat på punkt 3.

Anonymous said...

"Sexlivet har varit väldigt inaktivt den senaste tiden tack vare infektion och operation."

Det heter "på grund av" när det är något negativt! ...och "tack vare" när det är något positivt!

Don't try to forget your swedish!
/E ;)

DOA said...

E: Men är det inte lite positivt att ta en paus i slamperiet?

Pinglan said...

När det gäller networkande så tror jag att du är som klippt och skuren för det och du kommer säkert att få napp. Du är ju världens trevligaste person :-)

DOA said...

Pinglan: Tack för dom fina orden. Vad gäller networking, övning ger färdighet.

Håkan Steenberg said...

Men jag tror verkligen inte att folk jobbar mer i USA än man gör i Sverige!