Mar 31, 2009

Förändring,
Jag tycker att jag har bloggat för lite om New York på sistone. För vem vill höra om min evighetsförkylning i längden. New York har förändrats väldigt mycket under de åren jag har bott här. Ekonomin gick bara upp upp upp och det gjorde bostadspriserna också. Det blev svårare och svårare för människor med kreativa yrken att kunna bo på Manhattan. Istället tog finansnissarna och rikemansbarnen över. 

Det har gjort att själva New York blev mer likriktat och tråkigt. Själva skärpan och stadens vassa egg höll på att försvinna. Borgmästaren Blomberg har också aktivt jobbat på att förändra gatubilden. Vissa saker tycker jag är bra som mer cykelbanor, medans andra saker tycker jag är tråkigt. Han har haft en kampanj där stadens gamla tidningskiosker har bytts ut mot ultramoderna nya sådana. Visst håller ni med om att de gamla kioskerna har mer karaktär än de nya. 


Gammal tidningskiosk



Ny modern tidningskiosk

Nu finns det dock hopp för det mulitkulturella New York. Tack vare den ekonomiska krisen så har hyrorna sjunkit och vanligt folk har råd att bo på Manhattan igen. Gentrifieringen av New York har avstannat lite så också tidningskioskmoderniseringen.  



No comments: