Jan 5, 2009

Ett barn är fött!
Klockan 20.29 föddes lilla Shivonne på 3514 gram. Både mamman och barnet mår väl. Det var det värsta och häftigaste jag har varit med om i mitt. Jag hade ingen aning om hur jag skulle coacha och stödja min kompis R genom den pärs det är att föda barn. Jag måste erkänna att jag klarade inte av att titta på vad som hände där nere utan jag fokuserade helt på att hjälpa R med att slappna av mellan krystningarna. 

Enligt henne så gjorde jag ett bra jobb. Fast hon var den riktiga stjärnan. Hon klarade av att krysta ut lilla bebben på 1.5 timmar vilket är halva tiden i jämfört med medelförstföderskor. På det hela tog det runt 16 timmar från att vattnet gick till att barnet var fött. Nu är jag helt slut i kroppen efter hela upplevelsen, men väldigt glad över att ha fått förtroendet att vara med om detta. 

2 comments:

Pinglan said...

oj, oj, oj jag förstår om du är helt mentalt slut nu. Visst är det häftigt att få vara med om när en helt ny liten person får komma till världen :-D

DOA said...

Jo, jag visste ju inte riktigt vad som väntade mig. Dock så ställde jag upp för min kompis fullhjärtat och är stolt att hon bad mig vara där och stödja henne.