Jan 3, 2009

Kafka-esque byråkrati,
Igår hade jag nog det mest kafka-artade telefonsamtalet i USA. Vi försöker göra en polisanmälan och för att göra det på det rätta polisdistriktet så behövde vi veta vilken polisstation som hade tagit emot anmälan. A hade blivit upplockad på 29e gatan och 8e Avenyn. Det är här problemen börjar. Den gatan är gränsen mellan två polisdistrikt. Det finns ingen anmälan om min kompis olycka vare sig i Chelsea eller i Penn Station distriktet.

Jag tillbringade säkert minst tio minuter med att tjafsa med en kvinna på polisen huruvida A blivit upplockad på den norra eller södra sidan av gatan. A var medvetslös så han vet inte. Det står inte heller exakt position i ambulansrapporten heller. De var nog mer intresserade av min kompis skador än av själva skadeplatsen. Det hela slutade med att jag gav upp. Jag kom helt enkelt ingenvart då min kompis olycka inte finns i polissystemet och vi inte kunde lokalisera var han legat. Suck!

Idag har vi varit på den lokala lilla polisstationen och försökt göra en anmälan. Det har inte gått så bra. Dels så kunde inte den hjälpsamma polisen lokalisera min kompis olycka i systemet och dels så kan vi inte anmäla någonting då vi inte vet vad som hänt. Vi vet ju inte om det är en olycka eller ett brott. Förhoppningsvis så behöver vi inte göra en polisanmälan för att tillfredställa försäkringsbolaget i Sverige. 

Sensmoralen i denna historia är att om du skall förlora medvetandet i New York kom ihåg på vilken sida av gatan du svimmar eller så skall du helst svimma mitt i ett polisdistrikt. 

3 comments:

Pinglan said...

Herregud så frustrerande! Ja, jag skall se till att hålla koll på var jag svimmar om jag är i NY någon gång!

DOA said...

Man lär sig alltid någonting nytt här i livet. Vem kunde veta att det spelar roll vilken sida av gatan man faller ihop på.

Håkan Steenberg said...

Det låter både hysteriskt och frustrerande. Men kolla om ni behöver en polisanmälan till försäkringsbolaget i Sverige, ibland så krävs det.